AAA
czytelnia

Pedagogika zabawy

Pedagogika zabawy nie jest dyscypliną naukową, lecz symboliczną nazwą metodycznych poszukiwań ułatwiających pracę z grupą, proces uczenia. Proponuje ona działania dające członkom grupy możliwość rozwoju w atmosferze zaufania, wzajemnej akceptacji ,wyzwala aktywność twórczą i ciekawość, ułatwia kontakty z innymi, ze sobą i otaczającą rzeczywistością.

Pedagogika zabawy ma bardzo szerokie spektrum odbiorców, począwszy od małych dzieci w wieku przedszkolnym, poprzez dzieci w wieku szkolnym, młodzież, studentów, środowiska dzieci niepełnosprawnych i ich opiekunów, a skończywszy na seniorach.

W pedagogice zabawy bardzo istotne jest to, iż z repertuaru tradycyjnych zabaw wybiera się tylko te, które nie stwarzają napięcia powodowanego nadmierną rywalizacją i nie ośmieszają jej uczestników. Posługiwać się można różnymi środkami, takimi jak: słowo pisane i mówione, gest, ruch, taniec, malowanie, dotyk, dźwięk, odgrywanie ról, pantomima.

Pedagogika zabawy prezentuje duży wachlarz propozycji, które mogą ożywić, urozmaicić tradycyjne nauczanie i wychowanie. Poniżej przestawiono wybrane rodzaje zabaw stosowane w pedagogice zabawy :

  • zabawy ułatwiające integrację uczestników -pomagają w poznaniu nowego otoczenia i zmniejszeniu dystansu między ludźmi. Chodzi o to, aby grupa osób (dzieci, rodziców) nieznająca się lub znająca bardzo powierzchownie, nawiązała ze sobą miły kontakt na pewnym, bezpiecznym dla siebie poziomie komunikowania.


  • zabawy rozluźniające, odprężające, oparte o ruch, taniec gest- wykorzystywane są w nich tańce integracyjne, przy których następuje częsta zmiana partnerów bez wyraźnego podziału na role męskie i żeńskie. Są to tańce różnych stron świata (także polskie). Proponowane zabawy ruchowe opierają się na prostych i swobodnych ruchach, akcji i odpowiednim podkładzie muzycznym.


  • zabawy z chustą animacyjną- chusta jest prostą, a zarazem intrygującą pomocą dydaktyczną, proponowaną przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA. Zabawa z chustą może przybierać różne formy, zawsze jednak dostarcza wielu wrażeń uczestnikom.




Zabawy oparte na dramie – polegają na wykorzystaniu gry z podziałem na role, jako wstęp do omówienia problemu. Ich celem jest zrozumienie motywów, jakimi się kierują ludzie w swoim postępowaniu, a tym samym zrozumienie rzeczywistości. Punktem wyjścia jest określona sytuacja, w której zawarte jest jakieś napięcie, problem, a uczestnicy zajęć "wchodzą" w rolę jej bohaterów. Istotnym elementem działania jest ekspresyjne pokazanie swojego sposobu przeżywania danej sytuacji poprzez ciało, mimikę, gest i głos;

http://www.edukacja.edux.pl/p-12692-techniki-dramowe-w-przedszkolu.php

http://www.beatabajka.pl/teatr.pdf

http://www.przedszkola.edu.pl/teatr-i-zabawa.html

 http://www.przedszkole12.pila.pl/site/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=2:przykady-zabaw-i-zaj&id=1:artykuy&Itemid=16.

Gry dydaktyczne – polegają na przedstawieniu danych treści w formie zagadkowego problemu i poszukiwaniu rozwiązań. Istotą tej metody jest prowokowanie do twórczego myślenia;

http://www.from.okay.pl/goral/downstrona/gry.htm

http://www.raciborz.com.pl/art6005.html

http://www.przedszkola.edu.pl/gry-i-zabawy-dydaktyczne-ksztaltujace-umiejetnosc-klasyfikowania-u-dzieci.html?pid=3

http://jejswiat.pl/t/44416,zabawy-dydaktyczne-dla-dzieci

http://www.profesor.pl/mat/n10/pokaz_material_tmp.php?plik=n10/n10_m_zakrzewska_040513_2.php&id_m=11080
http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU3363


http://bombki.biz/pl/strona-glowna
Przed Świętami Bożego Narodzenia dobrym pomysłem będzie pokazanie dzieciom jak powstają bombki.

http://www.muzeum.edu.pl/index.php/main/page/pg_flink/dzialy/idpage/2
Urozmaicony program edukacyjny pojawił się również w muzeum im. Jacka Malczewskiego. Można skorzystać z różnych warsztatów oraz edukacji muzealnej.

http://www.kozienice.radom.lasy.gov.pl/sciezka-krolewskie-zrodla
Jeśli chcemy , aby dzieci poprzebywały na świeżym powietrzu możemy je zabrać do Nadleśnictwa w Kozienicach, gdzie znajduję się ścieżka ,,Królewskie źródła’’.

http://www.muzeum-radom.pl/
Skansen w Radomiu proponuję wiele ciekawych atrakcji dla dzieci. Często przed różnymi świętami program jest urozmaicony.

http://www.staporkow.radom.lasy.gov.pl/skalki-pieklo-pod-nieklaniem
Dobrym miejscem, gdzie możemy zabrać dzieci, jest rezerwat przyrody, dzieci mogą podziwiać skałki oraz jaskinie.



http://stressfree.pl/10-pomyslow-na-oryginalne-gry-i-zabawy-ruchowe-dla-dzieci/
- zabawy ruchowe dla dzieci i całej rodziny. Większość zabaw do realizacji na dworzu.

http://www.szkolypto.pl/pdf/Gry_i_zabawy-ruchowe.pdf
- mix zabaw i gier ruchowych dla dzieci klas I-III ( zabawy bieżne, skoczne, orientcyjno- porządkowe, z mocowaniem, integrujące grupę, uspokajające oraz gry drużynowe)

http://www.edukacja.edux.pl/p-10479-zestaw-prostych-gier-i-zabaw-ruchowych-przydatnych.php
  • zabawy orientacyjno-porządkowe

  • zabawy skoczne

  • zabawy z elementami równowagi

  • zabawy z mocowaniem

  • zabawy ze śpiewem

  • zabawy na czworakach


http://wychowaniefizyczne.net/gry-i-zabawy-ruchowe-bez-przyrzadow-uwolnij-swoja-wyobraznie/
Zabawy i gry ruchowe do których nie potrzebujemy specjalistycznych przyborów ani przyrządów.


http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU2886
Gry i zabawy integracyjne

http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU1169
Gry i zabawy które można wykorzystać na zielonych szkołach, wycieczkach.
Miejsce realizacji gier i zabaw to wszelkiego rodzaju tereny zielone, boiska, lasy.


http://pedagogmonikae.blox.pl/html/1310721,262146,21.html?672173

- zabawy z chustą Klanzy

- zabawy ruchowe z przedmiotami użytku codziennego

- metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym

- gry i zabawy dydaktyczne w nauczaniu zintegrowanym




DOŚWIADCZENIA DLA DZIECI

Podane strony przedstawiają różnego rodzaju doświadczenia, które można przeprowadzić z dziećmi, uczniami. Dzięki nim młodzi ludzie mają szanse poznawać świat. Umożliwiają zrozumienie zjawisk przez samodzielne wprowadzanie czynników i obserwowanie powstałych zmian.

http://www.strefadzieci.net/male-laboratorium/

http://www.klubnaukowca.pl/nauka/zrob-to-sam/dom/

http://czasdzieci.pl/edukacja/k,1-eksperymenty.html

http://www.dzieciecafizyka.pl/eksperymenty.html

http://www.doswiadczenia.info/dla-najmlodszych

http://odkrywcy.pl/kat,111408,title,Eksperymenty-ktore-mozesz-przeprowadzic-w-domu,wid,13639773,wiadomosc.html?smg4sticaid=616a85


ZABAWY PALUSZKOWE

Dzięki tym zabawom dzieci poprawiają swoją sprawność manualną, niezbędną przy nauce pisania. Mówione wierszyki podczas tych zabaw wzbogacają słownictwo dziecka, wpływając na rozwój mowy. Zabawy paluszkowe pomagają się zrelaksować i skoncentrować na konkretnej czynności. Poniższe strony przedstawiają propozycje zabaw paluszkowych.

http://ekodziecko.com/zabawy-i-zabawki/207-zabawy-paluszkowe

http://www.dzidziek.pl/zbior-zabaw/dziecice-zabawy/zabawy-paluszkowe.html

http://zabawkiprogresywne.pl/content/6-motoryka-mala-zabawy-paluszkowe

http://www.edziecko.pl/czas_wolny/1,79324,14515718,Zabawy_paluszkowe__wyliczanki_i_wierszyki.html

https://www.zakatek21.pl/portal/zdrowie/rehabilitacja/usprawnianie-mowy/277-zabawy-paluszkowe

http://www.wesolyprzedszkolak.pl/index.php/wiersze/1395-zabawy-paluszkowe




© 2015 WYDZIAŁ FILOLOGICZNO-PEDAGOGICZNY UT-H w Radomiu